Omapost avatar 01 Omapost avatar 02 Omapost avatar 03 Omapost avatar 04 Stichting Omapost gaat verder wanneer de kaartjes op de mat vallen – Omapost blog

Stichting Omapost gaat verder wanneer de kaartjes op de mat vallen

Ze moet nog even wennen aan de titel, maar Sjoukje Werkman is toch echt de manager van stichting Omapost, die vorig jaar in het leven is geroepen. Wat de functie precies behelst en waarom Omapost überhaupt een stichting nodig had? Sjoukje praat ons bij.

Ha Sjoukje. Of moet ik mevrouw de directeur zeggen?

‘Nee! Dat vind ik toch zo’n vreselijke term. Oké, op papier ben ik dat misschien wel. Maar het klinkt toch verschrikkelijk.’

Sjoukje Werkman (foto: Lucas Kemper)

Vooruit. We houden het op Sjoukje. Vertel eens, waarom heeft Omapost een stichting opgericht?

‘Nou, in principe is Omapost opgericht als een B.V. met vijf aandeelhouders. Wilbert van de Kamp en Elke Uijtewaal zijn de oprichters. Omapost maakt een klein beetje winst, wat logisch is voor een B.V. Maar naast het versturen van kaartjes en het organiseren van alles wat daarbij komt kijken, doen we nog veel meer. We zetten allerlei activiteiten en evenementen op poten om ontmoeting tussen jong en oud te stimuleren. Daar zijn allerlei subsidies en potjes voor, die ons zouden helpen om groter uit te pakken en meer mensen in een keer te bereiken. Maar als B.V. mag je deze fondsen en subsidieverstrekkers niet aanschrijven. Dus met die gedachte is de stichting Omapost opgericht, vorig jaar op 24 juni.’

Aha. De stichting gaat dus verder waar Omapost ‘ophoudt’?

‘Ja. Wanneer het kaartje op de mat valt, gaat de stichting verder. De belangrijkste missie van Omapost is het bestrijden van eenzaamheid onder ouderen en het verbinden van generaties. Alles wat we doen is daarop gericht. Dat geldt niet alleen voor de kaartjes, maar ook voor onze verdere activiteiten. Zoals het regelmatig soep koken en bingo spelen met ouderen in restaurant De Groene Stoel in Groningen. Dit werd tot nu toe vanuit de B.V. georganiseerd omdat de stichting niet bestond maar valt straks onder de stichting.’

Wat voor plannen heeft de stichting nog meer?

‘Oh, van alles. We hebben een idee voor een podcast die gaat over de ontmoeting tussen jong en oud, met ouderen in de hoofdrol. En ik ben bezig met een projectplan voor een mogelijk maatjesproject. Dat bevindt zich nog in de planfase, maar het zit wel in de pijplijn. Verder willen we fysieke acties in wijken organiseren waar verschillende generaties bij betrokken zijn, campagnes opzetten en een loket oprichten waar mensen terechtkunnen met specifieke vragen over de verbinding tussen jong en oud.’

Een van de evenementen: Soep & Bingo bij De Groene Stoel, in samenwerking met Oma’s Soep.

Genoeg te doen dus.

‘Zeker. Ze gebruiken dit jaar om de stichting in te richten en een duidelijke structuur neer te zetten. Ook willen we zichtbaar worden en laten zien wat we allemaal doen. Maar het belangrijkste is het aanschrijven van fondsen en subsidies, zodat we in 2021 hopelijk kunnen zorgen voor veel ontmoetingen tussen jong en oud die echt impact hebben en bijdragen aan het verminderen van eenzaamheid bij ouderen.’ 

Meer lezen over Stichting Omapost? Ga naar www.omapost.nl/stichting

Het logo van Stichting Omapost